Grădinița Răsărit – Educația Neoumanistă în București

200088_468199866593299_1421296308_n

Obiectivele Educației Neoumanistă:

  • Să creăm o atmosferă inclusivă, iubitoare, creativă de integrare a copiilor cu nevoi speciale alături de colegii lor cu dezvoltare tipică.
  • Să dezvoltăm un model holistic de educație timpurie folosind abordarea educației neoumaniste. Acest model pune accentul pe dezvoltarea personală holistică a copiilor, încurajându-le potențialul senzorial, intelectual, creativ, empatic și spiritual. Nutrim, de asemenea, perspectiva ecologică și promovăm atitudini inclusive.

Beneficiari: până la 35 de copii preșcolari anual, cu vârste între 2 și 6 ani, incluzând până la 4 copii cu nevoi speciale.

Prima Grădiniță Răsărit a început în 1991, oferind un model alternativ de educație holistică timpurie, în contrast cu modelul autoritar și academic al educației de stat practicată în timpul perioadei comuniste. În 1995, ca răspuns la marginalizarea socială și la invizibilitatea copiilor cu nevoi speciale, o a doua grădiniță a fost inaugurată, cu sprijinul Swedish Infant Massage Association. Grădinița a fost printre primele din București care a oferit modelul de educație inclusivă prin integrarea copiilor cu nevoi speciale în curriculum și furnizând sesiuni individualizate de fizioterapie și masaj în timpul programului pentru copiii cu probleme locomotorii. Începând de atunci, nenumărați copii cu diferite tipuri de nevoi speciale au frecventat grădinița – incluzând copii cu autism, cu Sindromul Down, cu paralizie cerebrală, sau cu ADHD. Prin includerea copiilor cu nevoi speciale beneficiază toți copiii, pentru că le oferă posibilitatea de a înțelege și de a respecta diversitatea de la o vârstă fragedă, precum și să-și dezvolte empatia și să prevină formarea de bariere sociale ce apar din lipsa contactului cu diversitatea.

Temele proiectelor sunt alese astfel încât să facă apel continuu la trei arii principale, pe tot parcursul anului:

  • Descopăr lumea – încurajează curiozitatea și explorarea lumii naturale și lumii create de om.
  • Iubesc totul – încurajează iubirea, empatia și conexiunea – atitudini ecologice și pro-diversitate.
  • Pot să ajut – încurajează copiii să găsească metode de a contribui și de a participa la comunitate.

Așa cum este acum unanim acceptat – viziunea copiilor asupra lumii și credințele de bază despre ei înșiși se formează din copilăria timpurie. Scopul grădiniței este de a întări încrederea în sine a copiilor, creativitatea lor, capacitatea de a gândi critic și iubirea universală.

În 2010, câțiva membri cheie ai echipei educaționale au formal Asocția Educației Neoumaniste România și au început să articuleze cei 15 ani de experiență sub forma unui curricumum ce a fost apoi înaintat Ministerului Educației în 2010. Procesul birocratic de recunoaștere a curriculum-ului este încă în desfășurare. Între timp, AEN a organizat traininguri inovatoare cu speakeri internaționali. Autoarea Susan Perrow a venit să susțină workshopuri interactive despre crearea de povești terapeutice pentru copii, Marcus Bussey a susținut un workshop despre ”Oglinda viitorului”, iar Christian Franceschini a împărtășit din experiența sa în tehnici de relaxare și concentrare pentru copiii din școlile din Italia.

Grădinița a fost înființată cu fonduri de la Infant Massage Association Sweden și de la filiale AMURT și AMURTEL din întreaga lume. Alți donatori importanți pe parcursul multor ani includ: AMURT Italia, AMURT Fonte Nuova și Amici Nel Mondo, Italia.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+