„Avem Fiecare o Poveste”: încheierea unui proiect de succes

Parteneriat finanțat printr-un grant norvegian

Proiectul „Avem fiecare o poveste: Pro-diversitate și Pro-incluziune în Grădinițe” a fost o experiență plină de satisfacții. A fost prima ocazie a Asociației AMURTEL România de a aduce educația neoumanistă, implementată deja în „Gradinita Rasarit”, către un public mai larg, mai mult de 150 de educatoare și 1500 de copii mici au participat în proiecct.

Proiectul s-a desfășurat în România în perioada martie 2014 – aprilie 2016, finanțat prin granturile SEE 2009-2014 (FOND ONG România). AMURTEL România a fost unul dintre cei trei parteneri din cadrul proiectului: „Centrul Parteneriat pentru egalitate”, o organizație care promovează egalitatea de gen, și Romanobutiq, o organizație pentru drepturile romilor.

Prietenie autentică – antidot împotriva prejudecăților și stereotipurilor

Premisa de bază a proiectului a fost că cel mai bun antidot împotriva stereotipurilor și prejudecăților este prietenia, iar prietenia este cel mai bine facilitată prin ascultarea reciprocă a experiențelor de viață. Acest lucru conduce la descoperirea similitudinilor umane, precum și frumusețea trăsăturilor care ne fac unici.

La vârste fragede, copiii sunt deosebit de vulnerabili în a asimila stereotipuri și prejudecăți, dar, de asemenea, să empatizeze mai ușor cu oamenii noi pe care îi întâlnesc. Scopul proiectul a vizat expunerea pozitivă a diversității prin cultivarea unor relații autentice.

Lucrul cu educatorii

Didi Devapriya si Magda AEN

Prima activitate a proiectului a constat în traininguri cu profesori. Pe măsură ce copiii învață prin imitație, ei preiau din atitudini, indicii non-verbale, de multe ori în mod inconștient, despre cine este important și cine este lipsit de importanță. Astfel, copiii preiau de la adulții în care au încredere și temerile și prejudecățile lor.

Proiectul a început în 2014 cu o serie de cinci ateliere de lucru, fiecare atelier desfășurându-se pe parcursul a 3 zile.

În prima zi, trainerul CPE s-a axat pe stereotipurile de gen, precum și pe așteptările pe care profesorii le transmit copiilor. A doua zi, s-a concentrat asupra istoriei romilor și pe dinamica excluziunii. A treia zi, condusă de expertul AMURTEL s-a axat pe integrarea copiilor cu nevoi speciale, alături de colegii cu dezvoltare normală, precum și obstacolele cu care persoanele cu dizabilități se confruntă, de multe ori din cauza lipsei de considerație și de compasiune.

In total, la aceste traininguri au participat 104 educatoare de la grădinițe din București.

Metodă practică de promovare a diversității – Persona Dolls

papusi-persona-dolls-acis

În continuare, au fost organizate trei sesiuni de workshop-uri practice, care s-au concentrat pe metode care promovează competențele de incluziune și socio-emoționale.

În primul atelier, participanții au învățat cum să folosească metoda ” Persona Dolls„. Prin această metodă, profesorii creează o biografie realistă pentru o păpușă care încearcă să prezinte diversitatea prezentă în școli.

Biografia păpușii detaliază structura familiei, locul de muncă al părinților sau lipsa locurilor de muncă, alimentele preferate și mai puțin preferate, activități, hobby-uri, prieteni, etc. Este important să se documenteze dezvoltarea continuă și evoluția personajului, astfel încât acesta să rămână cât mai coerent și consecvent, dar și credibil cât mai mult timp.

Pentru punerea în practică a metodei, am fost ajutați de de ASCIS, un ONG, care are o întreprindere socială în care angajează mame singure și defavorizate pentru a produce păpuși realizate manual.

In total, la cele 6 de trainingau participat 81 de educatori, din 29 de grădinițe.

Metoda Sandplay

sandplay

Următoarea etapă a proiectului a constat într-un atelier de lucru pe tema „Sand Play”.

Prin această metodă, copiii au fost încurajați să-se exprime și să se prezinte într-un mod creativ, folosindu-se de figuri simbolice dintr-un spațiu definit.

Acest tip de joc relevă adesea dinamici mai profunde care au loc în psihicul și în relațiile copilului și poate oferi o oglindă utilă profesorilor pentru a-l înțelege mai bine.

De cele mai multe ori, copiii își povestesc jocurile și, astfel, le oferă o modalitate sigură de a-și exprima visele și temerile.

Pe parcursul celor cinci sesiuni, un total de 57 de cadre didactice din 25 de grădinițe au participat.

Povești de viață

marius

Workshop-ul final „Povești de viață” a fost unul dintre momentele cheie ale proiectului. Mai mulți voluntari foarte curajoși și deschiși, atât romi, cât și persoane cu dizabilități senzoriale sau locomotorii s-au alăturat proiectului, pentru a împărtăși experiențele lor personale legate de discriminare din cauza etniei sau a dizabilității, dar, de asemenea, să împărtășească și frânturi din viața de zi cu zi, speranțele, visele și sentimentele lor.

Acest schimb a fost extrem de eficient în a ajuta cadrele didactice, dintre care multe nu aveau prieteni dintr-o altă etnie sau cu un handicap, pentru a se conecta, empatizeza și să devină sensibilizate la aceste probleme într-un mod mult mai personal. Toți participanții, inclusiv voluntarii, au primit instruire și îndrumare în modelarea experiențelor personale prin povești, adăugând detalii descriptive și folosind tonul vocii. Au fost 4 sesiuni de formare și au participat un total de 78 de cadre didactice din 23 de grădinițe.

Lucrul direct cu copiii

În următoarea etapă a proiectului, echipa a conceput oportunități de învățare experimentală atât pentru profesori cât și pentru copii:

Prieteni noi la Muzeul Culturii Romilor din România

Timp de o săptămână, în luna martie, 471 de copii și 42 de cadre didactice au avut ocazia unică de a experimenta și de a interacționa cu prieteni romi, care au condus ateliere pentru copii și le-a expus o nouă experiență a culturii rome. Dl Ion, un argintar tradițional rom, le-a spus copiilor fascinați povestea despre cum a învățat să lucreze cu argint de la bunicul său. Bunicul său îl încanta cu povești despre un prinț care trăia în metal și care abia așteapta să aibă o șansă de a fi văzut. Meșteșugul a fost transmis în familia sa de generații.

Au existat mulți copii, care ascultând poveștile sale care au declarat că doresc să devină și ei argintari. Dl. Ion le-a prezentat copiilor toate instrumentele sale, precum și câteva obiecte confecționate din sârmă.

Aranjamente florale cu Violeta

12778670_806295289475983_4241357254515418690_o

Florărista Violeta era liniștită și timidă, dar a atras cu căldura ei copiii, care au transformat floriile în buchete frumoase. În familia ei, generații de femei au transmis arta aranjamentului floral fiicele lor.

Dan bateristul

dan-tobe

Dan este bateristul unei celebre trupe rock românească și le-a oferit copiilor șansa de a se juca la tobe, lucru care i-a încântat enorm! Cu toate că muzica lui este modernă, cei din familia sa au fost „Lăutari” sau menestreli timp de sute de ani, încă ldin vremurile când romii din India îi distrau pe regii turci cu muzica și artele lor.

Un celebru pictor de etnie romă

12593702_806714669434045_3004082543070300107_o

George Vasilescu, unul dintre puținii pictori romi bine-cunoscuți, a realizat un atelier de pictură cu copiii și a prezentat o galerie de picturi despre romi. Copiii au văzut, de asemenea, un video despre un tânăr de etnie romă care face un vagon acoperit ca proiect pentru scoala pentru a descrie istoria familiei sale. Vagonul este strivit accidental în rucsac, dar el reușeste să-l remodeleze, apoi îi spune unui prieten despre călătoria romilor din India, prezentată prin diapozitive. Astfel, la finalul atelierului, picturile copiilor conțineau rulote, tobe, flori si bijuterii!

Vizită la de brutărie

mamapan2

607 de copii și 65 de cadre didactice au vizitat „Mamapan”, întreprinderea socială de panificație a partenerului CPE , unde sunt angajate numai femeile care sunt mame singure. Copiii au văzut întregul proces de fabricare a pâinii și au făcut din aluat pâinici, pe care, după ce au fost coapte, le-au luat acasă. Mulți au fost impresionați să vadă femeile care conduc o duba imensă de panificație, deoarece în România este încă rar să vei femei conducând astfel de autovehicule.

Teatru senzorial

img_2277

Un grup de adulți tineri cu dizabilități vizuale, care au participat în proiect ca voluntari, ne-au dezvăluit în timpul workshop-ului „Povești de viață” că sunt actori într-o trupă de „Teatru senzorial”.

Spre deosebire de formele tradiționale de teatru, în care spectatori vizionează actorii pe scenă, în această formă de teatru, spectatorul este un participant direct în piesa de teatru. Actorii pregătesc un labirint, iar pe participanții legați la ochi îi îndeamnă trăiască povestea prin atingere, miros și gust.

Echipa de proiect a fost impresionată și fascinată de această formă de teatru experienţială și rugat trupa de actori să conceapă o versiune specială a teatrului senzorial pentru copii. Rezultatul a fost o poveste despre un melc pierdut, iar copiii au întâlnit personaje diferite de-a lungul drumului în labirintul întunecat, care i-au invitat să experimenteze lumea lor prin gust, miros și atingere. 184 de copii și 19 profesori au participat la această experiență unică.

Demonstrații practice în 25 de Grădinițe

20160321_120828

Specialiștii din echipa AMURTEL, Didi și Magda, au realizat demonstrații practice și sesiuni de coaching pentru metodele „Povești de viață” și „Persona Dolls” cu 728 de copii și 156 de profesori din 25 grădinițe.

Am fost încântați să observăm că educatorii și copiii, care au participat la atelierele de la Muzeul Culturii Romilor, nu aveau stereotipurile obișnuite legate de etnia romă pe care cei mai mulți dintre copii le au când sunt întrebați despre ce știu despre romi (de ex.: că sunt murdari, răi , fură etc).

Festivalul Diversității

festival

Proiectul s-a încheiat cu un festival public al diversității, cu multe ateliere, teatru senzorial, povești. La această activitate au participat mai mult de 200 de persoane.

S-au desfășurat, de asemenea, mai multe acțiuni de advocacy, inclusiv o analiză a curriculum-ului național actual din perspectiva incluziunii sociale, o serie de planuri de lecție pe diversitate, 2 mese rotunde cu autoritățile din educație și un schimb de experiență despre metoda „Persona Dolls”cu un expert din Ungaria.

Carte de povești ilustrată și alte rezultate

Prin proiectul au fost realizate mai multe materiale pentru a sprijini cadrele didactice în procesul de predare a lecțiilor despre diversitate, inclusiv: o carte de povești ilustrată (pictată de Vistara, voluntara noastră din Italia), o broșură cu poveștile voluntarilor care au participat la atelierele „Povești de viață”, training-uri concepute pentru a le oferi profesorilor noi perspective cu privire la modul în care aceștia pot afecta copiii in mod pozitiv, precum și ce tipuri de situații și mesajele pot duce la sentimente de inferioritate, frustrare sau furie.

Echipa proiectului a lucrat și pentru a crea un manual privind educația incluzivă, care include secțiuni privind stereotipurile de gen, istoria și incluziunea romilor, precum și educația incluzivă a copiilor cu dizabilități. Materialele proiectului au fost puse la dispoziție online pe blog-ul proiectului: www.avemfiecareopoveste.wordpress.com.

calutii-curcubeu

sigle